نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3402
-
الف
+

سفر به دریای بیکران ابرها در گردنه کوهستانی حیران+تصاویر

در این گزارش با «گردنه حیران» یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ایران آشنا می شوید.

به گزارش آی فیلم2، حیران، نام قریه ای ییلاقی، زیبا، و مسافرپذیر در ولسوالی(شهرستان) آستارا واقع در ولایت(استان) گیلان می باشد که در فاصله 30 کیلومتری آستارا موقعیت دارد.

یکی از پر اهمیت ترین جاذبه های روستای حیران، «گردنه حیران» است که در راه آستارا - اردبیل قرار گرفته است و از یک طرف به کوه های سرسبز و از طرف دیگر به دره ای که رود ارس از آن می گذرد، مشرف است. وجود مه در اکثر روزهای سال باعث رویایی شدن بیش از اندازه این گردنه و دره ها و کوهپایه های آن شده است.


 گردنه سرسبز حیران، چشم انداز بی نظیری از طبیعت به نمایش می گذارد که می توان گفت در ایران بی رقیب است. همانطور که گفته شد این گردنه در بیشتر وقت ها در زیر ابری از مه پنهان است، دره ها و کوهپایه های پوشیده از گل ها و گیاهان جنگلی و مرتعی و گاوهایی که در حال چرا هستند با چشم انداز زیبایی از کندو های عسل، اولین جلوه هایی است که به چشم هر رهگذری می آید و آن را فریفته خود می کند.


 زیبایی بیش از حد این طبیعت هر تماشاگری را حیران می کند. جاده ای که مثل یک مار تنومند به یک کوه بزرگ پیچیده شده، تا ارتفاع بسیار زیادی بالا رفته و موترها را می بینیم که سوار بر روی این مار دراز در آن ارتفاع بلند در حرکت هستند. وقتی که این مسیر زیبا طی می شود هر چند دقیقه کوتاه با پیچ تندی روبرو می شویم که باید آن را دور زد. 


 
 مسیر رویایی و زیبای گردنه حیران از یک طرف مشرف به کوه هایی است که پوشیده از جنگل های انبوه است و از طرف دیگر مشرف به دره ای نه چندان عمیق که از میان آن رود ارس عبور می کند و تعیین کننده مرز ایران و آذربایجان است. گردنه حیران تقریباً بیشتر مواقع در زیر ابری از مه پنهان است.


 
این منطقه دارای مناظر بکر طبیعی می باشد و نصف جنگل ها و مراتع آن متعلق به ایران و نیم دیگر در کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد. 


 
اولین چیزی که به هنگام عبور از گردنه حیران چشمتان را نوازش می دهد، پوشش جنگلی است که از دوسو احاطه تان می کند. کم کم سر و کله ی مراتع نیز پیدا می شود و در میان آنها کلبه هایی نیز به چشم می خورند. در این میان دام های در حال چرا یا اسب هایی که به این سو و آن سو می روند، به مناظر اضافه می شوند تا تصویری ماندگار را در ذهنتان حک کنند.

البته همه چیز به اینجا ختم نمی شود؛ همه ی این زیبایی ها در گردنه حیران، غرق در فضای مه آلود جاده می شوند و بهشتی رویایی را برایتان خلق کنند و هر لحظه بر لذت سفرتان بیفزاید. ارتفاع بلندترین نقطه این گردنه از سطح آبهای آزاد تنها حدود 1500 متر است و ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که در این ارتفاع، مه از کجا آمده است؟ در واقع علت اصلی مه در گردنه حیران، رطوبت دریای خزر است و این امر ارتباط خاصی با ارتفاع این گردنه ندارد.


 
 یکی از ویژگی های این گردنه این است که در یک نقطه مرزی قرار دارد و با قرار گرفتن در آن در یک سوی جاده، جنگلی انبوه و متعلق به پارک ملی هیرکان را خواهید دید که در کشور آذربایجان قرار دارد.

پارک ملی هیرکان با وسعتی برابر 40٬358 هکتار در نهم فبروری سال 2004 میلادی توسط ریاست جمهوری آذربایجان گشایش یافت تا به عنوان یک منبع غنی از گیاهان و جانوران مورد توجه قرار گیرد. به سبب داشتن ویژگی هایی خاص، پیشنهاد ثبت جهانی این پارک ملی نیز مطرح شده است.


 

 

ع ا

نظر شما
ارسال نظر